1a) Dlaczego dzieci grają w gry fabularne?
Spoiler:
A. Dla zabawy: wchodzenie w role jest jedną z częstszych form zabawy. Relaksuje, daje przyjemność i satysfakcje z wypełnionych zadań.
B. Dla treningu: jedną z form rozwoju jest odtwarzanie ról, naturalne naśladownictwo zaobserwowanych sytuacji. Dzieci stawiają się w atrakcyjnych dla nich sytuacjach i przeżywają je, przygotowując się do analogii w realnym życiu.
C. Dla eksploracji ulubionych tematów: dzieci zafiksowane na ulubionych serialach lub historiach z radością zanurzą się w świecie inspirowanym ich ulubionymi opowieściami. MLP, Psi Patrol czy Ninjago to przykłady popularnych settingów dla małolatów.
D...
B. Dla treningu: jedną z form rozwoju jest odtwarzanie ról, naturalne naśladownictwo zaobserwowanych sytuacji. Dzieci stawiają się w atrakcyjnych dla nich sytuacjach i przeżywają je, przygotowując się do analogii w realnym życiu.
C. Dla eksploracji ulubionych tematów: dzieci zafiksowane na ulubionych serialach lub historiach z radością zanurzą się w świecie inspirowanym ich ulubionymi opowieściami. MLP, Psi Patrol czy Ninjago to przykłady popularnych settingów dla małolatów.
D...
Spoiler:
A. Powrót do hobby: osoby, które przed laty grały w RPGi i dorobiły się potomstwa (lub pracują z dziećmi) a dziś nie mają możliwości na rozgrywki z dorosłymi graczami mogą kontynuować pasję wraz z potomstwem własnym lub nabytym.
B. Symulacje sytuacji: RPG to doskonałe narzędzie do wywołania tematu rozmowy oraz przećwiczenia pewnych działań i zachowań. Wiedząc o sferach w których dzieci mają problemy można wypróbować umiejętności grających w kwestii rozwiązywania ich.
C. Diagnozowanie: obserwacja działań i decyzji dziecka w przygotowanym środowisku gry może dać masę wskazówek co do mocnych i słabych stron.
D. Wspólne spędzanie czasu:
E. Odciągnięcie od elektroniki:
F...
B. Symulacje sytuacji: RPG to doskonałe narzędzie do wywołania tematu rozmowy oraz przećwiczenia pewnych działań i zachowań. Wiedząc o sferach w których dzieci mają problemy można wypróbować umiejętności grających w kwestii rozwiązywania ich.
C. Diagnozowanie: obserwacja działań i decyzji dziecka w przygotowanym środowisku gry może dać masę wskazówek co do mocnych i słabych stron.
D. Wspólne spędzanie czasu:
E. Odciągnięcie od elektroniki:
F...
Spoiler:
A. Krótko: im młodszy gracz, tym okres jego skupienia jest krótszy.
Z obserwacji: dla 4latka to 7-10 minut, 10latek jest w stanie wytrzymać do 45 minut.
B. Intensywnie: rozgrywki z małolatami są pełne emocji. Radość, śmiech, złość, łzy: wszystko bardzo szczere i intensywne. To co próbuje się osiągnąć w systemach narracyjnych, tutaj dzieje się naturalnie. Blokuje to możliwość użycia pewnych technik (np. utrata kontroli nad postacią).
C. Zachłannie: większość młodych graczy chce dość mocno wpływać na historię, ale nie poprzez decyzje prowadzonych przez siebie postaci tylko poprzez kreację świata. Warto dać im taką szansę, przestrzeń do kreowania którą później będą mogli odwiedzić podczas gry.
D...
Z obserwacji: dla 4latka to 7-10 minut, 10latek jest w stanie wytrzymać do 45 minut.
B. Intensywnie: rozgrywki z małolatami są pełne emocji. Radość, śmiech, złość, łzy: wszystko bardzo szczere i intensywne. To co próbuje się osiągnąć w systemach narracyjnych, tutaj dzieje się naturalnie. Blokuje to możliwość użycia pewnych technik (np. utrata kontroli nad postacią).
C. Zachłannie: większość młodych graczy chce dość mocno wpływać na historię, ale nie poprzez decyzje prowadzonych przez siebie postaci tylko poprzez kreację świata. Warto dać im taką szansę, przestrzeń do kreowania którą później będą mogli odwiedzić podczas gry.
D...
Spoiler:
A. Aktywnie: nasze najlepsze rozgrywki były podczas spacerów. Ruch i aktywność idzie w parze z opowiadaniem historii. Opowieść dostosowywała się do otoczenia i odwrotnie, miejsca które odwiedzaliśmy wpływały na nastrój i historię.
B. Spontanicznie: nie zawsze się uda pograć, czasem mamy 15 minut aktywnej sesji, innym razem nic się nie klei. Wszystko zależy od samopoczucia i chęci małolatów.
C. Narracyjnie: dzieci nie potrzebują mechaniki, jest ona bardziej potrzebna prowadzącemu.
D. Atrakcyjnie: świat i scenografia najprawdopodobniej będzie spójny z tym czym aktualnie fascynują się dzieci. Seriale, zabawki, trendy, warto się z nimi zapoznać.
E...
B. Spontanicznie: nie zawsze się uda pograć, czasem mamy 15 minut aktywnej sesji, innym razem nic się nie klei. Wszystko zależy od samopoczucia i chęci małolatów.
C. Narracyjnie: dzieci nie potrzebują mechaniki, jest ona bardziej potrzebna prowadzącemu.
D. Atrakcyjnie: świat i scenografia najprawdopodobniej będzie spójny z tym czym aktualnie fascynują się dzieci. Seriale, zabawki, trendy, warto się z nimi zapoznać.
E...
Spoiler:
A. W systemy dedykowane:
*najmłodsi: Jagodowy las (i klony), Niezwykłe opowieści, Mistrz Baśni, Equestria, Hero Kids,
*starszaki: Dzikuny,
B. W opublikowane systemy: czasem po drobnych modyfikacjach, złagodzeniu i uproszczeniu ( Dungeon World, Beyond the wall)
C. W systemy autorskie: tworzenie własnej gry wraz z dziećmi to bardzo ciekawe doświadczenie. Można użyć do tego mechaniki uniwersalnej (np. FUNT) lub przetestować i pomóc w rozwoju niezależnych projektów: (Dragonauci)
E...
*najmłodsi: Jagodowy las (i klony), Niezwykłe opowieści, Mistrz Baśni, Equestria, Hero Kids,
*starszaki: Dzikuny,
B. W opublikowane systemy: czasem po drobnych modyfikacjach, złagodzeniu i uproszczeniu ( Dungeon World, Beyond the wall)
C. W systemy autorskie: tworzenie własnej gry wraz z dziećmi to bardzo ciekawe doświadczenie. Można użyć do tego mechaniki uniwersalnej (np. FUNT) lub przetestować i pomóc w rozwoju niezależnych projektów: (Dragonauci)
E...
Spoiler:
A. Graj gadżetami: wykorzystajcie wszystko co wpadnie Wam w ręce: plastelinę, bezpieczne bokeny, łamigłówki, antyki. Kostka Rubika może być zamkiem do otwarcia, plansza do Twistera więzieniem grawitacyjnym.
B. Graj pomocnikiem: szczególnie młodsi gracze częściej potrzebują wsparcia w postaci opiekuna -pomocnika istniejącego w świecie gry. Mądra maskotka w stylu Mushu która służy radą i pomocą, a czasem jest źródłem kłopotów.
C...
B. Graj pomocnikiem: szczególnie młodsi gracze częściej potrzebują wsparcia w postaci opiekuna -pomocnika istniejącego w świecie gry. Mądra maskotka w stylu Mushu która służy radą i pomocą, a czasem jest źródłem kłopotów.
C...