Generatory losowości

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Postanowiłem zrobić zestawienie "narzędzi", które służą do generowania losowości w grach planszowych. Oczywiście najpopularniejsze to kości i karty. Kości mogą służyć do określania sposobu i prędkości poruszania pionków, wskazywać pewne pola czy obszary planszy, wywoływać pewne pozytywne lub negatywne zdarzenia, testować spełnienie pewnych warunków. rozsztrzygać konflikty itd. Metod wykorzystania losowości wywoływanej przez układ kart jest pewnie jeszcze więcej. Ale poza kośćmi i kartami są jeszcze inne generatory losowości.

1. Odkrywanie "płytek"
Płytki w zasadzie niewiele mogą różnić się fizycznie od kart, ale chciałbym tu zaproponować odróżnienie ich od kart ze względu na pełnione funkcje. Karty "pełniące funkcje kart" to według mnie takie, które po wylosowaniu z talii albo trafiają do ręki graczy i później są zagrywane pojedynczo lub w układach albo też od razu po odkryciu z talii wykonuje się polecenia z tych kart wynikające, a karty odkłada na stos zużytych. Natomiast pod pojęciem "płytek" rozumiem takie rekwizyty, występujace w grach, które po wylosowaniu (odkryciu) wyznaczają lub modyfikują wygląd planszy. Mogą to być np. płytki, których odkrycie tworzy nowe lokacje w grze, dostępne od momentu odkrycia. Moga to być płytki, które losuje się co jakiś czas i których układ określa na pewien okres układ planszy (np. w grze Diamonds Club). Mogą być też płytki, które losuje się na początku gry, umieszcza na planszy i przez całą grę nie zmienia po to, by każda rozgrywka miała inny przebieg. Tak jest np. w grze Temporum, przy czym "płytki" mają w tym przypadku formę kart.

2. Losowanie z woreczka
Z woreczka losowane są zazwyczaj żetony lub znaczniki. Jeżeli losowane żetony mają obrazek tylko na awersie, a rewers jest dla wszystkich taki sam, to woreczek nie jest niezbędny, a żetony mogą być po prostu losowo rozłożone na stole, oczywiście obrazkami do dołu. Ale woreczek jest niezbędny wtedy, gdy z losujemy z niego np. kolorowe znaczniki w formie sześcianów, albo dwustronne żetony (jak w grze Wilki i owce).

3. Wieża do mieszania kostek
Mam tu na myśli wieżę, która występuje w grach takich jak Szogun, Wallenstein czy Amerigo. Na początku gry do wieży wrzuca sie pewną liczbę kostek i część z tych kostek w wieży pozostaje. W trakcie rozgrywki do wieży wrzucane są kolejne kostki, a wynikiem rzutu (wrzutu?) jest liczba kostek, które z wieży wypadły, przy czym część z nich to kostki właśnie wrzucone, a część to te, które wczesniej się w wieży znajdowały.

4. Obracająca się tarcza lub wskazówka
Np. ruletka albo wskazówka w grze Twister.

Czy są jeszcze inne "generatory losowości" używane w grach planszowych? Nie chodzi mi tu o losowość, wynikającą z decyzji innych graczy, ani o losowe bądź pseudolosowe mechanizmy, wyznaczajacy jedynie pierwszego gracza. W podręcznikach rachunku prawdopodobieństwa, oprócz wymienionych na początku kości i kart, rozpatruje się jeszcze losowanie kul z urny, czego odpowiednikiem jest losowanie z woreczka i rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: kwiatosz »

MichalStajszczak pisze: rzuty symetryczną monetą,
Podobnym mechanizmem jest podrzucanie żetonów o rozróżnialnych stronach - chociażby Cash'n Guns: Silver Saw-Off tak ma, że rzucasz znacznikami ran i zadajesz ich tyle ile wypadło "plasterków".
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Rafal_Kruczek »

MichalStajszczak pisze: Czy są jeszcze inne "generatory losowości" używane w grach planszowych? Nie chodzi mi tu o losowość, wynikającą z decyzji innych graczy, ani o losowe bądź pseudolosowe mechanizmy, wyznaczajacy jedynie pierwszego gracza. W podręcznikach rachunku prawdopodobieństwa, oprócz wymienionych na początku kości i kart, rozpatruje się jeszcze losowanie kul z urny, czego odpowiednikiem jest losowanie z woreczka i rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
Pewneym wariantem wiezy jest kamieniołom w Via Appia
Obrazek
Jest tutaj element "skilla" zreczonsci i przewidywanie, ale rzadko jest pewność co spadnie...
To jest mecahnizm oparty na automatach hadardowych gdzie jest przesuwajaca sie ściana i wrucana moneta może albo zatrzymać sie na widoku, albo spasć po stronei korzystej dla gracza(wypłata), albo po stronie "banku".
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Generatory losowości

Post autor: Dyso »

Piramida w Przebiegłych Wielbłądach :D
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Generatory losowości

Post autor: GrzeL »

Programowe: aplikacja w Alchemikach
Mechaniczno-elektroniczne: bomba w Tik..Tak...Bum
Zręcznościowe: bączek w Reglamentacji, tacka we Fluss Piraten
Dyso pisze:Piramida w Przebiegłych Wielbłądach :D
Piramida jest szczególnym przypadkiem worka z kostkami.
Awatar użytkownika
Jan Madejski
Posty: 736
Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 14 times
Been thanked: 61 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Jan Madejski »

Mechanizmem łączącym w sobie element ruletki (zdarzenia elementarne to poszczególne fragmenty planszy, o równym lub różnym polu) i mechanizm zręcznościowy jest rzucanie żetonem na planszę - wygrywa zdarzenie, na którym znajdzie się większa część żetonu (lub wszystkie stykające się z nim). Osobliwym przypadkiem takiego mechanizmu jest karta Chaos Confetti z M:tG http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/ ... s+confetti
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 56 times

Re: Generatory losowości

Post autor: GrzeL »

Jak już rozbijamy losowość to w przypadku kostek też nie tylko wynik, ale miejsce zatrzymania się liczy np. w Dungeon Fighter.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Pan_K »

MichalStajszczak pisze:rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
Skręcanie statku w HMS Beagle (dodatku do Robinsona) działa właśnie na tej zasadzie.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

GrzeL pisze:Mechaniczno-elektroniczne: bomba w Tik..Tak...Bum Zręcznościowe: bączek w Reglamentacji
Właściwie to są dwie różne realizacje tej samej rzeczy - czasu trwania pewnego etapu gry. Aczkolwiek efekt jest nieco inny. W TikTakBum "wybuch bomby" automatycznie wyznacza gracza, który przegrywa w danej rundzie, a w Reglamentacji zatrzymanie się bączka bezpośrednio na nikogo nie oddziaływuje.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1795
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 167 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Legun »

Mały zakres zmienności, ale zawszeć - kierunek przesunięcia kółka rzeki w Niagarze.
Nie wiem czy się to kwalifikuje, bo to głównie element zręcznościowy, lecz równowaga konstrukcji w grach typu Jenga czy Pingwiny ma w sobie trochę losowości.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2819
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 104 times
Been thanked: 160 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: Ink »

Legun pisze:Mały zakres zmienności, ale zawszeć - kierunek przesunięcia kółka rzeki w Niagarze.
Hmm... wg mnie kierunek przesunięcia rzeki w Niagarze jest w 100% deterministyczny.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Generatory losowości

Post autor: donmakaron »

W starych paragrafówkach na ślepo wskazywało się liczbę z tabeli ;)
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Bea »

Specjalny mechanizm (sprężyna) wbudowany w planszę w grze dla dzieci: Sshh! Don't wake daddy!
https://boardgamegeek.com/boardgame/653 ... wake-daddy
Awatar użytkownika
Moniczka.s
Posty: 549
Rejestracja: 18 lut 2010, 20:06
Lokalizacja: Ostrowiec Św.\Warszawa
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Moniczka.s »

Pan_K pisze:
MichalStajszczak pisze:rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
Skręcanie statku w HMS Beagle (dodatku do Robinsona) działa właśnie na tej zasadzie.
Pozwolę sobie jeszcze przywołać przykład winogrona w Mice & Mystics.
Mam rabat 10% w Planszomanii i chętnie pomogę w zakupach.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Bea pisze:Specjalny mechanizm (sprężyna) wbudowany w planszę w grze dla dzieci: Sshh! Don't wake daddy!
Rzeczywiście - jest sporo gier dla dzieci, które mają wbudowany mechanizm, wywołujący w pewnym losowym (a właściwie psedolosowym) momencie jakieś zdarzenie, zazwyczaj negatywne dla gracza. Oprócz Nie obudź taty można zaliczyć do tej kategorii np. Krokodyla u dentysty i Lotti Karotti. Są też gry dla dzieci z układami elektronicznymi, generującymi losowy przebieg rozgrywki, takie jak Kto to był albo Pogoń za Hubim. Ale mnie chodziło raczej nie o gry, w których ściśle określone zdarzenie występuje w losowym momencie (tak jak w Nie obudź taty albo Tik Tak Bum), tylko o takie, w których wygenerowanie losowej wartości wynika ze scenariusza i/lub decyzji gracza.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5239
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 526 times
Been thanked: 1846 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: Gambit »

MichalStajszczak pisze:rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
W Cutthroat Caverns są rzeczy rozstrzygane poprzez rzut monetą (lub załączonym w grze żetonem). Są to zwykle ataki potworów.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1749
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1434 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Leser »

Specyficzny rodzaj rzutu "nieforemną kością" (czyli po prostu meeplem) w Deukalionie.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1092
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 31 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Rafal_Kruczek »

donmakaron pisze:W starych paragrafówkach na ślepo wskazywało się liczbę z tabeli ;)
Tak, ale to symulator kostki. Łatwiej wydrukwoać tablekę zamiast dołaczać kostkę do książki. W Wojowniku Autostrady to było k10 i jak juz miłem kostkę to rzucałem kostką.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Bea »

Aplikacja na telefon jak w Alchemikach. Ale to w zasadzie losowanie żetonów.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1241
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 134 times
Been thanked: 61 times

Re: Generatory losowości

Post autor: poooq »

Na forum BGG, w wariantach Escape: The Curse of the Temple, ktoś proponował generator scenariuszy oparty na losowym odtwarzaniu tracków z listy utworów. Czyli wykorzystanie funkcji shuffle w odtwarzaczach.
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Jarzynek
Posty: 179
Rejestracja: 26 lip 2005, 00:41
Lokalizacja: Częstochowa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Generatory losowości

Post autor: Jarzynek »

Specyficznym przypadkiem kości są tzw. scatter dice używane czasem w bitewniakach. Określają one, czy strzał trafił w cel, czy został zniesiony. Elementem losowym jest nie tylko ścianka ( strzałka bądź znaczek "w celu"), ale też w przypadku strzałki jej kierunek.
Można powiedzieć, że gra w marynarza też jest swego rodzaju generatorem losowości, ale nie wiem,czy ten mechanizm jest gdzieś stosowany.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Jarzynek pisze:Specyficznym przypadkiem kości są tzw. scatter dice używane czasem w bitewniakach.
Ale to nadal są kości, czyli jedno z podstawowych narzędzi do generowania losowości
Bea pisze:Aplikacja na telefon jak w Alchemikach. Ale to w zasadzie losowanie żetonów.
Oczywiście komputer czy mikroprocesor w telefonie mogą poprzez wykorzystanie generatora liczb pseudolosowych stanowić źródło losowości w grach. Aczkolwiek chyba najczęściej jest to symulacja rzutów kośćmi, ciągnięcia kart czy losowania żetonów. Może powinienem to wyraźnie napisać w poście otwierającym ten wątek, że moją intencją było generowanie losowości w grach "bez prądu", czyli bez użycia jakichkolwiek urządzeń elektronicznych.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: kwiatosz »

Zastanawiam sie czy warunki wybierania gracza rozpoczynajacego pod to podpadaja - z punktu widzenia autora gry to jest w sumie wylosowanie gracza, bo nie wie jak sie dana cecha w danej grupie bedzie rozkladac.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

kwiatosz pisze:Zastanawiam sie czy warunki wybierania gracza rozpoczynajacego pod to podpadaja
W pierwszym poście, w ostatnim akapicie, napisałem, że nie podpadają :wink:
Ostatnio zmieniony 14 lip 2015, 11:09 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Rocy7 »

kwiatosz pisze:
MichalStajszczak pisze: rzuty symetryczną monetą,
Podobnym mechanizmem jest podrzucanie żetonów o rozróżnialnych stronach - chociażby Cash'n Guns: Silver Saw-Off tak ma, że rzucasz znacznikami ran i zadajesz ich tyle ile wypadło "plasterków".
W MR Jack Pocket rzuca sie zetonami akcji by ustalic ktore beda do wyboru w tej rundzie a ktore w nastepnej.

W Runewars karty maja symbole odpalajace poszczegolne zdolnosci jednostek i okreslajace szanse na udana dyplomacje jednak wiadomo jakie karty zeszly zas rozklad talii jest staly wiec pewnie podpada to pod "płytki".
ODPOWIEDZ