Sam ostatnio poszukiwałem gier w tym stylu, więc co nieco jestem w stanie powiedzieć
Euthia - uproszczony Mage Knight, jest rozwój postaci zarówno pod względem leveli i umiejętności (podobnie jak w MK) jak i ekwipunku. Szybsze i krótsze to niestety / stety nie będzie, około 1.5h na gracza, raczej gra pod solo lub na 2 graczy. Są różne tryby - solo, coop, competetive. Problem może być z dostępnością, albo wypatrywać na olx i czekać na jakąś spoko ofertę albo kampania, która będzie za miesiąc.
Too Many Bones - Ta gra przede wszystkim to rozwój postaci. Tylko coop niestety, nie ma też żadnej mapy, ale walka jest rozbudowana (ale losowa mimo wszystko). Ja tu czuję ogromną przygodę, zawsze jestem ciekawy kolejnego dnia, jakie wydarzenie będzie, z jakimi potworami przyjdzie mi walczyć itd. Czas zależy od bossa, ilości starć podczas rozgrywki i ilości graczy, od ok. 50 minut (solo) do podejrzewam 3-4h z najdłuższym bossem i 4 graczami. Złożoność zależy od postaci, są prostsze, są cięższe, ale gra sama w sobie ciężka nie jest.
Cloudspire - gra, która całkowicie nie wpasowuje się w klimaty które szukasz, ale u mnie zaspokoiła kilka aspektów gry RPG (komputerowej). Rozwoju postaci może nie ma, ale jest rozwój zamku jak i bardzo mały rozwój naszych bohaterów. Przygoda w tej grze to dla mnie różne elementy na mapie, niektóre mogą być przeciwnikami, inne strukturami, zawsze jest ta ciekawość co się kryje pod żetonem. Mimo wszystko jest to tower defense, więc całkowicie inna bajka, ale może też i Tobie się spodoba
. Potrafi przytłoczyć na początku, ale z czasem okazuje się że w założeniu jest to w miarę przystępna gra.
The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era - Too Many Bones ale z mapą, różnymi miastami, bardziej otwartym rozwojem postaci (nie jest ukierunkowany jak w TMB), o wiele więcej tu przygody. PM kampanii jeszcze otwarty, ma być pod koniec roku (wersja polska w kolejnym). Ale niestety znowu - coop, kampania, ale krótsza bo na kilkanaście godzin.
Eye of Zamrock: Invasion - kampania jeszcze nie ruszyła, ma tu być mały rozwój postaci, rozwój królestwa, rywalizacja z elementami kooperacji.
The Hunters A. D. 1492 - mają niedługo otworzyć PM na tydzień, dostawa prawdopodobnie w 4 kwartale tego roku, kooperacja, kampania na kilkadziesiąt godzin, ale rozwój postaci jest, fabuła jest, questy są.
Ogólnie niestety nie widziałem gry przygodowej, która jest dobrym przeniesieniem RPG komputerowego na planszówkę i która nie jest kooperacyjna (albo niby rywalizacyjna, ale z małą ilością tej rywalizacji jak w MK czy Euthii). Raczej zawsze to kooperacja i najczęściej kampania na kilkadziesiąt godzin.