Generatory losowości

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: kwiatosz »

MichalStajszczak pisze:
kwiatosz pisze:Zastanawiam sie czy warunki wybierania gracza rozpoczynajacego pod to podpadaja
W pierwszym poście, w ostatnim akapicie, na pisałem, że nie podpadają :wink:
Paanie, kto by takie stare posty czytal ;)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Bea »

Small World~dwie kupki płytek ras i cech, fajny mechanizm uzyskiwania unikatowych ras.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Bea pisze:Small World~dwie kupki płytek ras i cech, fajny mechanizm uzyskiwania unikatowych ras.
To jest mechanizm zbliżony do losowania kart z dwóch talii
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Chaaber »

Myślę, że świetnym przykładem są karty Challenge w Duel of Ages 2. Na każdej karcie mamy dopisany rezultat jaki daje przewaga jednego z graczy w danym atrybucie. Poza tym kolorki kopuł determinują miejsce respawnów, dodatkowo są tam wartości luck przydatne w niektórych umiejętnościach postaci. Te karta tworzą tak radosną mieszankę losowych atrybutów, co z modularną plansza i draftowaniem postaci daję zestaw niemal wybuchowy. A tyle w tym frajdy :)
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Chaaber pisze:Myślę, że świetnym przykładem są karty Challenge w Duel of Ages 2. Na każdej karcie mamy dopisany rezultat jaki daje przewaga jednego z graczy w danym atrybucie.
Ale to znowu sa karty, a nie jakieś specyficzne narzędzie losowości
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Generatory losowości

Post autor: BartP »

Spadanie kart w jakimś durnowatym FlowerFall?
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Pan_K »

Rozrzucanie bierek w bierkach :)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1795
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 167 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Legun »

Quasi-losowym elementem jest bączek w "Reglamentacji" jako sposób wyznaczania czasu trwania ruchu gracza.
W innych grach i z innym posmakiem, lecz na pewno znacie mechanizm polegający na tym, że każdy pokazuje jakąś liczbę na palcach i następnie liczby te się sumuje i odlicza kolejność graczy.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Legun pisze:Quasi-losowym elementem jest bączek w "Reglamentacji" jako sposób wyznaczania czasu trwania ruchu gracza.
Nie do końca jest to element losowy, bo dużo zależy od zdolności manualnych gracza :D Losowe wyznaczanie czasu rundy występuje też w grze Tik-Tak-Bum.
Legun pisze:mechanizm polegający na tym, że każdy pokazuje jakąś liczbę na palcach i następnie liczby te się sumuje i odlicza kolejność graczy
W grach planszowych ten mechanizm stosuje sie chyba tylko do wyznaczania gracza startowego
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5207
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 274 times
Been thanked: 896 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: raj »

MichalStajszczak pisze:
Jarzynek pisze:Specyficznym przypadkiem kości są tzw. scatter dice używane czasem w bitewniakach.
Ale to nadal są kości, czyli jedno z podstawowych narzędzi do generowania losowości
Tak, ale to są "inne" kości i zupełnie odmiennie wykorzystane.
Scatter dice ma na ściankach strzałkę. Po wykonaniu rzutu kierunek strzałki wskazuje kierunek w którym ma zostać przesunięty znacznik (najczęściej jest to znacznik trafienia strzału obszarowego).
Dodatkowo na niektórych ściankach zamiast strzałki mogą być znaczniki dokładnego trafienia (brak znoszenia) lub awarii.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

rajgildia pisze:Tak, ale to są "inne" kości i zupełnie odmiennie wykorzystane.
Inne, ale nadal kości :D
W grze Super Farmer kości są "jeszcze bardziej inne", bo nie dość, że dwunastościenne, to jeszcze z obrazkami, ale też zaliczam je do kości. Podobnie okrągłe karty w grze Dobble uważam za karty.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Odkopuję stary wątek, żeby do listy generatorów losowości dołączyć drewienka, występujące w grze Senet. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że te drewienka nie są symetryczne więc efekt ich rzucania jest nieco inny niż rzutu monetami.
Kisun
Posty: 1131
Rejestracja: 12 lip 2015, 16:47
Lokalizacja: Gostyń (Wlkp)
Has thanked: 113 times
Been thanked: 133 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Kisun »

Bardzo ciekawy artykuł. Dziękuję za podlinkowanie.
Awatar użytkownika
Irka
Posty: 539
Rejestracja: 23 wrz 2022, 01:27
Has thanked: 518 times
Been thanked: 272 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Irka »

Do odrębnej kategorii należy chyba synagoga w grze Golem, gdzie różnokolorowe kule wpadają losowo do kilku rynienek.

A tu może najciekawsze asymetryczne kości: https://en.wikipedia.org/wiki/Pass_the_Pigs
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

Irka pisze: 29 wrz 2023, 13:13 Do odrębnej kategorii należy chyba synagoga w grze Golem, gdzie różnokolorowe kule wpadają losowo do kilku rynienek.
To chyba rzeczywiście odrębna kategoria. Ale jak 8 lat temu zakładałem wątek, to tej gry jeszcze nie było.
Irka pisze: 29 wrz 2023, 13:13 A tu może najciekawsze asymetryczne kości: https://en.wikipedia.org/wiki/Pass_the_Pigs
Ta gra miała w Polsce dwa wydania - w 1995 pod tytułem "Świńska gra", a kilka lat temu pod nazwą "Podrzuć świnię"
venomik
Posty: 562
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 252 times
Been thanked: 270 times

Re: Generatory losowości

Post autor: venomik »

Jak działa ta synagoga?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

venomik pisze: 30 wrz 2023, 00:19 Jak działa ta synagoga?
Prawdopodobnie działa dobrze :D
Na bgg jeden z użytkowników podał wynik swojego eksperymentu, polegającego na wielokrotnym wrzuceniu do synagogi 15 kulek (czyli tylu, ile jest w zestawie, chociaż to niezgodne z regułami gry, bo w zależności od liczby osób wrzuca się 10, 12 lub 14 kulek). A oto statystyka po wrzuceniu ok. tysiąca kulek (konkretnie 67 wrzutów):
Spoiler:
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Generatory losowości

Post autor: MichalStajszczak »

MichalStajszczak pisze: 01 paź 2023, 13:41 Prawdopodobnie działa dobrze
Spróbuję uzasadnić moją opinię. Niestety gry jeszcze nie widziałem, więc będzie ona oparta na wnioskach podanych w spoilerze poprzedniego wpisu. Porównałem wyniki z tego wpisu z teoretycznym rozkładem opartym na założeniu, że każda kulka z takim samym prawdopodobieństwem "wybiera" rowek i kulki są od siebie niezależne. Od razu zaznaczam, że 67 wrzutów to stosunkowo mało do oceny statystycznej w sytuacji, gdy kulki mogą ułożyć się w rowkach na ponad 30 miliardów sposobów.
1. Kulki rozkładają się dość równomiernie. A więc synagoga działa inaczej niż deska Galtona.
2. Największą liczbą kulek w jednym rowku było w eksperymencie 7. Nie wiadomo, ile razy to się zdarzyło. Teoretycznie 8 lub więcej kulek powinno się zdarzyć raz na 60 losowań, a 7 - raz na 12.
3. Tylko dwa razy zdarzyło się, że jeden rowek był pusty, a teoretycznie taka sytuacja powinna zdarzyć się raz na 6 wrzutów.
4. Dwa razy zdarzył się "idealny rozkład" - po 3 kulki w każdym rowku. A teoretycznie powinno zdarzać się to znacznie rzadziej - raz na 180 wrzutów.

Jak widać wyniki eksperymentu są lepsze, niż teoretyczny rozkład :D Mam na myśli to, że kulki rozkładają się bardziej równomiernie, co zapewne jest korzystne dla rozgrywki. Nie znając dokładnie konstrukcji synagogi mogę tylko zgadywać, dlaczego tak się dzieje. Przede wszystkim kulki wrzucane są jednocześnie, a nie jedna po drugiej. Z tego powodu ich startowe położenia są różne, a w dodatku zapewne zderzają się w trakcie ruchu. Można powiedzieć obrazowo, że kulki "rywalizują" o miejsce w rowkach i dlatego mniej znajduje się w efekcie w jednym rowku niż to wynika z czystej matematyki.
Ostatnio zmieniony 12 paź 2023, 18:37 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Irka
Posty: 539
Rejestracja: 23 wrz 2022, 01:27
Has thanked: 518 times
Been thanked: 272 times

Re: Generatory losowości

Post autor: Irka »

MichalStajszczak pisze: 03 paź 2023, 11:10 Jak widać wyniki eksperymentu są lepsze, niż teoretyczny rozkład :D Mam na myśli to, że kulki rozkładają się bardziej równomiernie, co zapewne jest korzystne dla rozgrywki.
Tak, założeniem autorów jest, żeby rozkładały się równomiernie i gdzieś czytałam lub słyszałam, że to działa nawet lepiej (w sensie: jest korzystniejsze dla gry) niż rzut garścią kości, gdzie stosunkowo często wyskakuje na wielu kościach ta sama liczba oczek (obserwuję to w Tiletum).
Co do konstrukcji - wg mnie to po prostu bardzo szeroka wieża do kości, w której łopatki są na przemian z przodu i z tyłu.
Zaleca się, żeby garść kulek wrzucać pośrodku dla lepszej dystrybucji. I rzeczywiście wygląda na to, że jeśli się to opanuje, to synagoga dobrze działa :D

Ciekawy temat. Gdybyś przeprowadzał większy eksperyment, chętnie się dołączę ze swoimi wynikami (do gry będę mieć znowu dostęp w listopadzie).
ODPOWIEDZ