Paanie, kto by takie stare posty czytalMichalStajszczak pisze:W pierwszym poście, w ostatnim akapicie, na pisałem, że nie podpadająkwiatosz pisze:Zastanawiam sie czy warunki wybierania gracza rozpoczynajacego pod to podpadaja
Generatory losowości
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Generatory losowości
Small World~dwie kupki płytek ras i cech, fajny mechanizm uzyskiwania unikatowych ras.
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
To jest mechanizm zbliżony do losowania kart z dwóch taliiBea pisze:Small World~dwie kupki płytek ras i cech, fajny mechanizm uzyskiwania unikatowych ras.
- Chaaber
- Posty: 1054
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Generatory losowości
Myślę, że świetnym przykładem są karty Challenge w Duel of Ages 2. Na każdej karcie mamy dopisany rezultat jaki daje przewaga jednego z graczy w danym atrybucie. Poza tym kolorki kopuł determinują miejsce respawnów, dodatkowo są tam wartości luck przydatne w niektórych umiejętnościach postaci. Te karta tworzą tak radosną mieszankę losowych atrybutów, co z modularną plansza i draftowaniem postaci daję zestaw niemal wybuchowy. A tyle w tym frajdy
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Ale to znowu sa karty, a nie jakieś specyficzne narzędzie losowościChaaber pisze:Myślę, że świetnym przykładem są karty Challenge w Duel of Ages 2. Na każdej karcie mamy dopisany rezultat jaki daje przewaga jednego z graczy w danym atrybucie.
- Legun
- Posty: 1795
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 167 times
Re: Generatory losowości
Quasi-losowym elementem jest bączek w "Reglamentacji" jako sposób wyznaczania czasu trwania ruchu gracza.
W innych grach i z innym posmakiem, lecz na pewno znacie mechanizm polegający na tym, że każdy pokazuje jakąś liczbę na palcach i następnie liczby te się sumuje i odlicza kolejność graczy.
W innych grach i z innym posmakiem, lecz na pewno znacie mechanizm polegający na tym, że każdy pokazuje jakąś liczbę na palcach i następnie liczby te się sumuje i odlicza kolejność graczy.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Nie do końca jest to element losowy, bo dużo zależy od zdolności manualnych gracza Losowe wyznaczanie czasu rundy występuje też w grze Tik-Tak-Bum.Legun pisze:Quasi-losowym elementem jest bączek w "Reglamentacji" jako sposób wyznaczania czasu trwania ruchu gracza.
W grach planszowych ten mechanizm stosuje sie chyba tylko do wyznaczania gracza startowegoLegun pisze:mechanizm polegający na tym, że każdy pokazuje jakąś liczbę na palcach i następnie liczby te się sumuje i odlicza kolejność graczy
- raj
- Administrator
- Posty: 5207
- Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 274 times
- Been thanked: 896 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Tak, ale to są "inne" kości i zupełnie odmiennie wykorzystane.MichalStajszczak pisze:Ale to nadal są kości, czyli jedno z podstawowych narzędzi do generowania losowościJarzynek pisze:Specyficznym przypadkiem kości są tzw. scatter dice używane czasem w bitewniakach.
Scatter dice ma na ściankach strzałkę. Po wykonaniu rzutu kierunek strzałki wskazuje kierunek w którym ma zostać przesunięty znacznik (najczęściej jest to znacznik trafienia strzału obszarowego).
Dodatkowo na niektórych ściankach zamiast strzałki mogą być znaczniki dokładnego trafienia (brak znoszenia) lub awarii.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Inne, ale nadal kościrajgildia pisze:Tak, ale to są "inne" kości i zupełnie odmiennie wykorzystane.
W grze Super Farmer kości są "jeszcze bardziej inne", bo nie dość, że dwunastościenne, to jeszcze z obrazkami, ale też zaliczam je do kości. Podobnie okrągłe karty w grze Dobble uważam za karty.
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Odkopuję stary wątek, żeby do listy generatorów losowości dołączyć drewienka, występujące w grze Senet. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że te drewienka nie są symetryczne więc efekt ich rzucania jest nieco inny niż rzutu monetami.
Re: Generatory losowości
Do odrębnej kategorii należy chyba synagoga w grze Golem, gdzie różnokolorowe kule wpadają losowo do kilku rynienek.
A tu może najciekawsze asymetryczne kości: https://en.wikipedia.org/wiki/Pass_the_Pigs
A tu może najciekawsze asymetryczne kości: https://en.wikipedia.org/wiki/Pass_the_Pigs
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
To chyba rzeczywiście odrębna kategoria. Ale jak 8 lat temu zakładałem wątek, to tej gry jeszcze nie było.
Ta gra miała w Polsce dwa wydania - w 1995 pod tytułem "Świńska gra", a kilka lat temu pod nazwą "Podrzuć świnię"Irka pisze: ↑29 wrz 2023, 13:13 A tu może najciekawsze asymetryczne kości: https://en.wikipedia.org/wiki/Pass_the_Pigs
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Prawdopodobnie działa dobrze
Na bgg jeden z użytkowników podał wynik swojego eksperymentu, polegającego na wielokrotnym wrzuceniu do synagogi 15 kulek (czyli tylu, ile jest w zestawie, chociaż to niezgodne z regułami gry, bo w zależności od liczby osób wrzuca się 10, 12 lub 14 kulek). A oto statystyka po wrzuceniu ok. tysiąca kulek (konkretnie 67 wrzutów):
Spoiler:
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Spróbuję uzasadnić moją opinię. Niestety gry jeszcze nie widziałem, więc będzie ona oparta na wnioskach podanych w spoilerze poprzedniego wpisu. Porównałem wyniki z tego wpisu z teoretycznym rozkładem opartym na założeniu, że każda kulka z takim samym prawdopodobieństwem "wybiera" rowek i kulki są od siebie niezależne. Od razu zaznaczam, że 67 wrzutów to stosunkowo mało do oceny statystycznej w sytuacji, gdy kulki mogą ułożyć się w rowkach na ponad 30 miliardów sposobów.
1. Kulki rozkładają się dość równomiernie. A więc synagoga działa inaczej niż deska Galtona.
2. Największą liczbą kulek w jednym rowku było w eksperymencie 7. Nie wiadomo, ile razy to się zdarzyło. Teoretycznie 8 lub więcej kulek powinno się zdarzyć raz na 60 losowań, a 7 - raz na 12.
3. Tylko dwa razy zdarzyło się, że jeden rowek był pusty, a teoretycznie taka sytuacja powinna zdarzyć się raz na 6 wrzutów.
4. Dwa razy zdarzył się "idealny rozkład" - po 3 kulki w każdym rowku. A teoretycznie powinno zdarzać się to znacznie rzadziej - raz na 180 wrzutów.
Jak widać wyniki eksperymentu są lepsze, niż teoretyczny rozkład Mam na myśli to, że kulki rozkładają się bardziej równomiernie, co zapewne jest korzystne dla rozgrywki. Nie znając dokładnie konstrukcji synagogi mogę tylko zgadywać, dlaczego tak się dzieje. Przede wszystkim kulki wrzucane są jednocześnie, a nie jedna po drugiej. Z tego powodu ich startowe położenia są różne, a w dodatku zapewne zderzają się w trakcie ruchu. Można powiedzieć obrazowo, że kulki "rywalizują" o miejsce w rowkach i dlatego mniej znajduje się w efekcie w jednym rowku niż to wynika z czystej matematyki.
Ostatnio zmieniony 12 paź 2023, 18:37 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Generatory losowości
Tak, założeniem autorów jest, żeby rozkładały się równomiernie i gdzieś czytałam lub słyszałam, że to działa nawet lepiej (w sensie: jest korzystniejsze dla gry) niż rzut garścią kości, gdzie stosunkowo często wyskakuje na wielu kościach ta sama liczba oczek (obserwuję to w Tiletum).MichalStajszczak pisze: ↑03 paź 2023, 11:10 Jak widać wyniki eksperymentu są lepsze, niż teoretyczny rozkład Mam na myśli to, że kulki rozkładają się bardziej równomiernie, co zapewne jest korzystne dla rozgrywki.
Co do konstrukcji - wg mnie to po prostu bardzo szeroka wieża do kości, w której łopatki są na przemian z przodu i z tyłu.
Zaleca się, żeby garść kulek wrzucać pośrodku dla lepszej dystrybucji. I rzeczywiście wygląda na to, że jeśli się to opanuje, to synagoga dobrze działa
Ciekawy temat. Gdybyś przeprowadzał większy eksperyment, chętnie się dołączę ze swoimi wynikami (do gry będę mieć znowu dostęp w listopadzie).